Magyar Elektrotechnikai
Egyesület
2022. október 25.

IEEE Milestone emléktábla avatás a Földalatti Vasúti Múzeumban

A Milleniumi Földalatti Vasút (MFAV) 2020-ban került fel a legnagyobb elektrotechnikai szervezet az IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) Milestone-ok listájára.

Az emléktábla avató ünnepséget a Covid járvány miatt két és fél éves halasztás után 2022. október 20-án sikerült megtartani a BKV  Földalatti Vasúti Múzeumban.  Antonio Luque, az IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) R8 igazgatója és Kovács Levente, az IEEE Hungary Section elnöke  leplezte le az 1896-ban épült és a  mai napig kifogástalanúl  működő budapesti  Millenniumi  Földalatti vasút tiszteletére elhelyezett emléktáblát,  mivel a kontinens első földalattija. 

Miután Antonio Luque, az IEEE R8 igazgatója üdvözölte a megjelenteket, Merczi Miklós, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum fő muzeológusa köszöntőjében kiemelte a kontinens első földalattijának jelentőségét. Kovács Levente beszédében hangsúlyozta, szimbolikusnak tartja, hogy az első hazai Milestone, a MFAV a világ első villamos hajtással tervezett földalattija, és reméli, hogy ezt a hazai elektrotechnikai találmányok újabb mérföldkövei követik majd. Kádár Péter, az első hazai IEEE Milestone előterjesztője megemlítette, hogy családi hagyomány szerint egyik ükapja vezette a Ferenc Józsefet szállító első földalatti kocsit. Veisz Imre, a Magyar Elektrotechnikai Egyesület titkára is hangsúlyozta e műszaki örökség fontosságát.

Délután a Magyar Elektrotechnikai Múzeumban egy mini szimpózium keretében a Kisföldalatti innovatív műszaki részletei kerültek bemutatásra. Merczi Miklós köszöntötte a megjelenteket, majd Gelencsér Lajosnak a Magyar Elektrotechnikai Egyesület (MEE) elnökének és a MEE  Technikatörténeti Bizottságnak üdvözletét tolmácsolta a TTB  elnöke Tóth Éva, aki elmondta, hogy ez a nemzetközi mérföldkő jól illeszkedik a MEE TTB célkitűzéseihez. Antonio Luque, az IEEE R8 igazgatója összefoglalta az IEEE Milestone-ok történetét. Benda László és Jeszenszky Sándor a MFAV XIX. század végi társadalmi-technikai környezetét mutatták be „Tömegközlekedés Budapesten a millenniumi években” című előadásukban.

Kádár Péter, az Óbudai Egyetem tanára, IEEE HS korábbi elnöke, a Milestone előterjesztője „Innováció az MFAV-nél” című előadásában az alkalmazott újításokat ismertette, mint a motorkocsivá egybeépített mozdony és személyszállító kocsi, a hattyúnyak alváz, a kétirányú működés, a felső áramszedő, a motoros forgóváz, az elektromos világítás, a biztonsági jelzőberendezés, a kiásott, majd befedett alagút és végül, a Boston-i, Párizs-i, Berlin-i és Buenos Aires-i földalattinak is mintául szolgáló új szabványt.

Az IEEE Hungary Section köszönetet mond az IEEE History Committee-nek és mindenkinek, aki segítette, hogy elhelyezésre kerüljön ez a műszaki örökséget a Milestone térképen, többek között a BKV-nak, a BKK-nak és nem kevésbé a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak.

 

BUDAPEST METRO LINE NO. 1, 1896 IEEE MILESTONE

1896-ban avatták fel a budapesti Kisföldalattit, az első olyan földalatti vasutat, amelyet kifejezetten villamos üzemre terveztek. Számos újdonságot tartalmaz, mint a kétirányú motorkocsik, a „hattyúnyak alváz”, valamint az állomások és kocsik elektromos világítása. Ez a vonal mintául szolgált a későbbi metróépítésekre Bostonban, Párizsban, Berlinben és a világ más nagyvárosaiban.


Magyar
Elektrotechnikai
Egyesület


1075 Budapest,
Madách Imre út 5. III. emelet


+36 1 353 0117


Munkanapokon9:00-16:00
Felnőttképzési nyilvántartási szám B/2020/000166
Felnőttképzési engedély száma: E/2020/000085